Založ si blog

Ochráňme ich

Les. Už to nie sú len holé konáre, pomaličky sa to rozbehlo. Zeleň. No konečne, tisne sa človeku na jazyk. Vlastne, ešte je len apríl a tento rok je všetko akési rýchlejšie. Vysoké teploty sa striedajú s mrazivými ránami a kdesi uprostred toho všetkého ona.

Žena, matka. Tenká bunda prehodená cez plecia, vráskavou rukou sa opiera o francúzsku barlu. Stojí, ale vidieť, že ju to vyčerpáva. Pozerám po nej a kývnem jej na pozdrav. Dohoda, každý musí rešpektovať to svoje, všetko máme dohodnuté. Do detailov, bez veľkých rečí, žiadny blízky kontakt. Nič také.

Zvítame sa, hovoríme spolu, stojíme od seba na viac ako dva metre. Okolo nás príroda, les. Takto je to povolené, neporušujeme nič. Vzdialenosť, teraz je skutočne dôležitá, priblížiť sa je nevhodné. Novinky, čosi mám ja i sestra, ale i u matky sa všeličo nájde. Každý prezentuje to svoje. Chceli sme sa vidieť, ale najviac prosíkala ona. Matka, žena môjho života, presne tá, ktorá mi dala život. Kedysi dávno.

Cítim to, je to vo mne. Toto je však iný príbeh, je za ním koronavírus. Neviditeľný a malý, no poriadne zákerný. Útočí bez toho, aby človek o ňom vedel. Zraniteľní sme všetci, ale najhoršie sú na tom najstarší. Naše matky, otcovia. Nemôžem na to prestať myslieť, sú to tí, ktorých máme tak radi, točia sa okolo nich naše deti. Sú starí, ale chýbali by, v našich životoch majú svoje miesto, jednoducho tam patria.

Zariadenia sociálnych služieb, domovy dôchodcov, miesta, kde nájdeme práve tých najviac ohrozených. Zvýšená starostlivosť, hygiena, hovoria zodpovední. A zákaz návštev, zamedzenie kontaktov s vonkajším svetom, aby sa nákaza nedostala dovnútra.

A smútok v očiach i duši. Klienti, babky a dedkovia, ktorí sa nevedia dočkať vľúdneho slova od svojich najbližších. Potrebujú kontakt, už len ten im zostal, drží ich pri živote. Vychádzka, jediný kontakt s vonkajším svetom, lákavá príležitosť stretnúť sa so svojimi srdcu najbližšími. Kdesi na námestí, tam, kde oči ošetrovateľov nedovidia. Pohladenia, vrúcne objatia, žiadna bezpečná vzdialenosť. Sú šťastní, oči im svietia ako malým deťom. Koronavírus, to škaredé slovo, ktoré sa vtlačilo do ich životov. Nechcú ho počuť, aspoň chvíľu nie. Ale ako ich potom ochrániť?

Slnko

15.04.2024

Je ráno. Slnko už vypeká, akoby nemohlo byť po včerajšom dni unavené. Mohlo, keby to takto fungovalo. Nie, nič z toho, slnečná aktivita sa zvyšuje rýchlym tempom. Moje telo zahaľuje len tenučké tričko. Keby nebolo treba… Úvahy, veď prečo nie, popustiť uzdu fantázii môže byť celkom fajn. Oči privreté, tvár sa mi kúpe v slnečných lúčoch. Hodinky [...]

Pena

27.03.2024

Jedno vrznutie dverí a všetky oči jedným smerom. Dvere, to je ten bod a uprostred nich ja. Sám, tlačiaci sa dovnútra. Možno vietor, poháňa ma, akoby ma už chcel vteperiť za dvere. Neponáhľam sa, nemám dôvod. Som pokojný, vyrovnaný sám so sebou. Aj tie pohľady, milé mi nie sú, znesiem ich však. No kam by sa už pozerali… Moja ruka na kľučke, [...]

Kroky

14.03.2024

Kráčam po schodoch. Moje nohy, sú neskutočne ľahké, akoby som ich ani nemala. Ale mám, sú presne na svojom mieste. Pravá, ľavá, ešte raz sa na ne pozriem a pokračujem v ceste. Nejaké schody za mnou a predo mnou tiež, dvanásť poschodí spraví svoje. Možno som mala použiť výťah, dnes taká bežná záležitosť. Áno, v tejto bytovke sú hneď dva, jeden vedľa [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.