Založ si blog

Oči

Oči, vidím jej priamo do nich. Sú hnedé. Nie ako tie moje, u mňa vyhráva zelená. U nej nie, je to len hnedá, akoby som pred sebou videla koňa. Kôň, to milé zviera, stretávam jedného cestou k Silvii. Priateľka a kôň kdesi v susedstve, o dva domy ďalej. Nádherný, z času na čas ho obdarujem. Jablko či mrkva, aspoň kúsok. Tie jeho oči, vždy na mňa pozrie.

Teraz to však nie je o ňom. „Pavlínka,“ ozve sa hlas, intenzita poriadne silná. Vzdialenosť takmer žiadna, pociťujem akýsi náraz do ušných bubienkov. No nie, to nemyslí vážne, nechcem, aby mi takto hovorila. Boli časy, ale teraz…  „Piekla som ho pre teba,“ tlačí tanier plný koláčov do mojej pozornosti. Voňavé, konštatujem, ale jej nadšenie nezdieľam, chuť do jedla mi akosi neprichádza. Ale spravím aspoň čosi, smerujem mobilný telefón, odfotím si ich a hodím na sociálnu sieť. Vyzerajú nádherne a niektoré chuderky sa určite chytia.

„Dobrú chuť, Pavlínka.“ Starká, už zasa, akoby mi chvíľu nemohla dať pokoja. Nie toto už netolerujem, musí s tým prestať, nemusí sa okolo mňa toľko vrtieť. „Hovor mi Pavli, bude to tak lepšie, všetky spolužiačky to tak robia a mne sa to tiež páči.“  „Pre mňa si Pavlínka už roky, veď vieš,“ usmieva sa doširoka a mávne k tomu rukou. Nie, toto počúvať nechcem, musí sa prispôsobiť, aj doma mi tak hovoria.

Kuchyňa, konečne zmizla v jej útrobách, po chvíli sa zhlboka nadýchnem. Doteraz to bol pocit, akoby som sa dusila. To tá jej prítomnosť a prehnaná starostlivosť. Hm, ešte som sa nespamätala a už zasa je pri mne. „Nech sa páči, malinovka sa k sladkému bude hodiť.“ Jéj, akási vodička oranžovej farby, ktorú tlačí do mojej priazne. „Táto je tvoja obľúbená,“ dokončí ešte svoju reč a začne sa vypytovať na novinky v mojom živote.

Mlčím, spočiatku sa mi darí. Ale potom, kdesi v mojom vnútri sa odohráva čosi ako vzbura. Dala by som si chutnú kávičku a cigaretku. To by bolo niečo, ja, Silvia a Lucia. Správna partia. Namiesto toho sedím pri starkej a počúvam jej reči. A to všetko matka, keby nie ona, ani tu nie som.

„Nezabudni na sladké,“ počujem jej hlas. No nie, ešte aj tanier vzala do ruky, aby som sa konečne odhodlala. Nie, odmietam a viac to znášať nebudem. „Starká, už ma konečne počúvaj, tieto sladké koláčiky som jedávala ako malá. Chápeš?“ Snažím sa, vysvetľujem. Pozerá na mňa tými hnedými očami. „Časy sa zmenili, vyrástla som, a teraz… Už ich nejem, vieš, chcem mať peknú postavu, budem modelka.“ A je to vonku. Možno som nemala, alebo som mala byť citlivejšia. Neviem, ale musí ma predsa pochopiť, som už veľká baba.

Tag:

Slnko

15.04.2024

Je ráno. Slnko už vypeká, akoby nemohlo byť po včerajšom dni unavené. Mohlo, keby to takto fungovalo. Nie, nič z toho, slnečná aktivita sa zvyšuje rýchlym tempom. Moje telo zahaľuje len tenučké tričko. Keby nebolo treba… Úvahy, veď prečo nie, popustiť uzdu fantázii môže byť celkom fajn. Oči privreté, tvár sa mi kúpe v slnečných lúčoch. Hodinky [...]

Pena

27.03.2024

Jedno vrznutie dverí a všetky oči jedným smerom. Dvere, to je ten bod a uprostred nich ja. Sám, tlačiaci sa dovnútra. Možno vietor, poháňa ma, akoby ma už chcel vteperiť za dvere. Neponáhľam sa, nemám dôvod. Som pokojný, vyrovnaný sám so sebou. Aj tie pohľady, milé mi nie sú, znesiem ich však. No kam by sa už pozerali… Moja ruka na kľučke, [...]

Kroky

14.03.2024

Kráčam po schodoch. Moje nohy, sú neskutočne ľahké, akoby som ich ani nemala. Ale mám, sú presne na svojom mieste. Pravá, ľavá, ešte raz sa na ne pozriem a pokračujem v ceste. Nejaké schody za mnou a predo mnou tiež, dvanásť poschodí spraví svoje. Možno som mala použiť výťah, dnes taká bežná záležitosť. Áno, v tejto bytovke sú hneď dva, jeden vedľa [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.