Založ si blog

Mená

Lucia, Jana, Sandra, Petra a… Mená a ich nositeľky, ženy, slečny. Marek, Tomáš, Ivan, Lukáš a… Mená a ich nositelia, muži, mládenci…

Toľko mien, poviete si, každý z nás má to svoje. Áno, večer sa s ním ukladáme do postele, aby sme si oddýchli a ráno s ním vstávame. Jednoducho nám ho dali rodičia pri narodení. Vlastne, sme si takí podobní, aspoň v tomto. Lenže neplatí to doslova.

Lucia, veselá, milá, pomerne mladá. Zhovorčivá, možno v istom okamihu až príliš. Kráčam pri nej, počúvam. Doma má dve deti a manžela, obdobie pandémie jej nič zvláštne nedalo, ale ani nevzalo. Všetci príbuzní sú zdraví, covid nikto z nich nedostal. Možno áno, ale bez príznakov. Super, poviem a myslím to úprimne. Ešte očkovanie, zaujímam sa. Prikyvuje, obe dávky už má za sebou.

Jana, vekový rozdiel oproti Lucii smerom hore, vitálna žena v rokoch. Príliš tichá, chcem povedať, ale nemôžem. To len Lucia akosi vytŕčala z davu. Počúvam, občas sa vypytujem. Musím, inak by som sa nedozvedela všetko. O sebe nehovorí veľa, skôr o rodine. Manželstvo prechádza komplikovaným obdobím, jediná dcéra opustila rodnú hrudu a našla svoje zázemie v cudzine. Manžel to prijal pomerne hladko, horšie je to s ňou. Chápem, tiež som matka, len ju trochu vraciam k našej téme. Korona si u nich vzala manželovu matku, je zrejmé, že to bolo po dlhom a ťažkom boji. Dcéra ochorením prešla hladko bez nejakých ťažkostí. A ona sama? Chráni sa ako môže, teraz sa spolu s manželom spoliehajú na očkovanie.

Tretia v poradí je Sandra, vysoká, štíhla žena s respirátorom na tvári. Vekovo najmladšia, prah dvadsaťpäťky ešte neprekročila. Pozerám jej do tváre, akoby som jej chcela povedať, že vonku ochranu dýchacích ciest netreba. Nespravím to, namiesto toho siahnem do vrecka po svojom respirátore, prispôsobím sa. Gumičky za uši a sme dve. Hovorí, ani vyzývať ju netreba, jej myšlienky sú asi príliš dospelé, akoby jej nepasovali k tvári. Počúvam, neprerušujem ju, aby nestratila niť. Vracia sa do detstva, kdesi tam začali zdravotné problémy. Vyšetrenia, komplikácie, vyšetrenia, akýsi opakujúci sa kolotoč. Ani najmodernejšia liečba toho nespravila veľa, problémy jej zostali. A covid, ten všetko zhoršil a ešte viac skomplikoval. Svoju reč zakončí povzdychom o očkovaní, vraj keby sa mohla. Nemôže, ošetrujúci lekár jej očkovanie neodporúča.

Vietor akosi zosilnel, fúka mi pod šaty, pridávam do kroku a smerujem k autu. Na dnes hotovo, zajtra pokračujem, nežnejšie pohlavie vystriedajú muži. Teším sa na nových ľudí a ich príbehy, konštatujem a zapínam autorádio. Správy, slová ministra zdravotníctva, očkovanie ako téma dňa. „Rozhodnutie o očkovaní je na každom z nás,“ hovorí. Počúvam ďalej a myslím na Sandru v respirátore, ona nemá toľko šťastia, nemôže sa rozhodnúť.

Tag:

Slnko

15.04.2024

Je ráno. Slnko už vypeká, akoby nemohlo byť po včerajšom dni unavené. Mohlo, keby to takto fungovalo. Nie, nič z toho, slnečná aktivita sa zvyšuje rýchlym tempom. Moje telo zahaľuje len tenučké tričko. Keby nebolo treba… Úvahy, veď prečo nie, popustiť uzdu fantázii môže byť celkom fajn. Oči privreté, tvár sa mi kúpe v slnečných lúčoch. Hodinky [...]

Pena

27.03.2024

Jedno vrznutie dverí a všetky oči jedným smerom. Dvere, to je ten bod a uprostred nich ja. Sám, tlačiaci sa dovnútra. Možno vietor, poháňa ma, akoby ma už chcel vteperiť za dvere. Neponáhľam sa, nemám dôvod. Som pokojný, vyrovnaný sám so sebou. Aj tie pohľady, milé mi nie sú, znesiem ich však. No kam by sa už pozerali… Moja ruka na kľučke, [...]

Kroky

14.03.2024

Kráčam po schodoch. Moje nohy, sú neskutočne ľahké, akoby som ich ani nemala. Ale mám, sú presne na svojom mieste. Pravá, ľavá, ešte raz sa na ne pozriem a pokračujem v ceste. Nejaké schody za mnou a predo mnou tiež, dvanásť poschodí spraví svoje. Možno som mala použiť výťah, dnes taká bežná záležitosť. Áno, v tejto bytovke sú hneď dva, jeden vedľa [...]

súdne pojednávanie, Mikuláš Černák

Boss bossov pred súdom, aj keď o to nežiadal. Dostane sa Mikuláš Černák na slobodu? Dôkazy stále pribúdajú

25.04.2024 08:00

Kedy sa dozvieme verdikt, zatiaľ nie je známe. V prípade ešte stále pribúdajú návrhy na doplnenie dokazovania a procesné strany ich môžu podať aj počas pojednávania.

vojna na Ukrajine, Charkov

Poľsko chce poslať Ukrajincov domov bojovať. Podľa ministra sú Poliaci pobúrení, keď vidia mladých z Ukrajiny vysedávať v ich kaviarňach

25.04.2024 06:24

Poľsko je pripravené pomôcť Ukrajine pri návrate mužov vo vojenskom veku, uviedol poľský minister obrany.

SR ÚV MZ Fico Dolinková rokovanie kontrola TK BAX

Kontrolóri o stave zdravotníctva: Štát na jeho riadenie rezignoval, dôsledky pre pacientov sú alarmujúce

25.04.2024 06:05

Nemáme prehľad o financiách, nemodernizujeme a najakútnejším problémom je chýbajúci lekársky a ošetrovateľský personál.

vojna na Ukrajine, Bachmut

ONLINE: Pistorius: Rusi už vyrábajú viac zbraní, než potrebujú proti Ukrajine

25.04.2024 06:00, aktualizované: 07:40

Veľká časť toho, čo sa vyrobí v ruských vojenských závodoch, nemieri na front na Ukrajine, ale končí v skladoch, tvrdí nemecký minister obrany Boris Pistorius.